Wymagania minimalne, wymagania dotyczące badań instalacji i działania tachografów w żegludze śródlądowej
Artykuł 1
Homologacja tachografów
Tachografy muszą spełniać wymogi niniejszego punktu. Zgodność jest poświadczana w drodze badania homologacji typu przez właściwy organ.
Artykuł 2
Wymogi, które muszą być spełnione przez tachografy
Ustalanie czasu żeglugi statku Aby określić nawigację według kryterium tak/nie, obroty śruby napędowej muszą być mierzone w odpowiednim miejscu. Jeżeli napęd jest inny niż za pomocą śruby napędowej, ruch statku musi być równoważnie potwierdzony w odpowiednim miejscu. W przypadku występowania dwóch lub więcej wałów śrubowych należy upewnić się, że zapis będzie działał nawet wtedy, gdy tylko jeden z wałów obraca się.
Identyfikacja statku Jednolity europejski numer identyfikacyjny statku lub urzędowy numer statku musi być trwały i możliwy do odczytania na nośniku danych.
Zapis na nośniku danych Na nośniku danych należy zapisać następujące informacje, które mogą być z niego odczytywane i zabezpieczone przed manipulacją przez osoby niepowołane: tryb eksploatacji statku, datę i godzinę, kiedy tachograf był używany i zaprzestał eksploatacji, wstawienie i usunięcie nośnika danych oraz inne czynności wykonywane na urządzeniu. Tachograf musi automatycznie rejestrować czas, włożenie i wyjęcie nośnika danych, otwarcie i zamknięcie urządzenia oraz wszelkie przerwy w zasilaniu.
Nagrywanie czasu na dzień Datę i godzinę, kiedy wał rusza i zatrzymuje się, należy odnotowywać w sposób ciągły codziennie w godzinach od 00.00 do 24.00.
Odczytywanie zapisu Zapis musi być jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Musi istnieć możliwość odczytania zapisu w dowolnym momencie bez specjalnych urządzeń pomocniczych.
Wydruk zapisu Zapisy muszą być dostępne w każdej chwili jako czytelny wydruk.
Bezpieczeństwo zapisu Obrót śruby napędowej musi być rejestrowany w sposób uniemożliwiający manipulację.
Dokładność zapisu Obrót śruby napędowej musi być rejestrowany w sposób dokładnie określony w czasie. Zapis musi być czytelny z dokładnością do 5 minut.
Napięcia robocze Wahania napięcia do 10 % wartośi nominalnej nie mogą utrudniać prawidłwego działnia urzązenia. Ponadto instalacja musi byćw stanie wytrzymać 25-procentowy wzrost napięia zasilania w stosunku do napięcia znamionowego, bez jakiegokolwiek pogorszenia jej sprawności.
Warunki eksploatacji Urządzenia lub elementy urządzenia muszą działać bezbłędnie w następujących warunkach:
temperatura otoczenia: 0 C do + 40 C
wilgotność do 85 % wilgotności względnej powietrza.
rodzaj ochrony elektrycznej: IP 54 zgodnie z międzynarodową normą IEC 529.
odporność na olej: pomimo przeznaczenia do montażu w maszynowni, urządzenia lub elementy urządzenia muszą być odporne na działanie oleju.
dopuszczalny czas rejestracji
tolerancje: + – 2 minuty na 24 godziny.
Artykuł 3
Wymagania dotyczące instalowania tachografów pokładowych
Przy instalowaniu tachografów pokładowych należy przestrzegać następujących warunków:
Tachografy okrętowe mogą być instalowane wyłącznie przez wyspecjalizowane firmy zatwierdzone przez właściwy organ.
Tachograf musi być zainstalowany w sterówce lub innym łatwo dostępnym miejscu.
Musi istnieć możliwość wizualnego sprawdzenia, czy urządzenie działa. Urządzenie musi być na stałe zasilane energią elektryczną poprzez nieprzerwany obwód zasilający z własnym zabezpieczeniem bezpiecznikowym i podłączone bezpośrednio do tego źródła zasilania.
Informacje dotyczące ruchu statku, a mianowicie czy jest on „w trakcie żeglugi” czy też „nie w trakcie żeglugi”, pochodzą z ruchu systemu napędowego. Odpowiedni sygnał musi pochodzić od obrotów śruby napędowej, wału śruby lub działania mechanizmu napędowego. W przypadku różnych układów napędowych należy zastosować równoważne rozwiązanie.
Wyposażenie techniczne do wychwytywania ruchu statku musi być tak zainstalowane, aby było możliwie najbardziej niezawodne pod względem eksploatacyjnym i zabezpieczone przed nieuprawnioną ingerencją. W tym celu obwód transmisji sygnału (włącznie z generatorem sygnału i wlotem urządzenia) od układu napędowego do urządzenia musi być zabezpieczony za pomocą odpowiednich środków z monitoringiem w celu wykrycia przerwania obwodu. Odpowiednie do tego celu są na przykład uszczelnienia z oznaczeniami identyfikacyjnymi i widocznymi przebiegami kabli lub obwodami monitorującymi.
Po zakończeniu instalacji firma specjalistyczna, która przeprowadziła instalację lub nadzorowała ją, przeprowadza testy eksploatacyjne. Wydaje ona certyfikat potwierdzający właściwości instalacji (w szczególności umiejscowienie i rodzaj zamknięć oraz ich oznakowanie, umiejscowienie i rodzaj urządzeń monitorujących) oraz ich prawidłowe działanie; świadectwo musi również zawierać informacje na temat typu zatwierdzonego urządzenia. Nowe badanie eksploatacyjne jest wymagane po każdej wymianie, modyfikacji lub naprawie; badanie to musi być wymienione w certyfikacie.
Certyfikat musi zawierać co najmniej następujące dane:
nazwa, adres i niepowtarzalne odniesienie do upoważnionej specjalistycznej firmy, która przeprowadziła instalację lub nadzorowała ją;
nazwę, adres i numer telefonu właściwego organu, który zatwierdził firmę;
jednolity europejski numer identyfikacyjny statku lub numer urzędowy statku;
typ i numer seryjny tachografu;
data przeprowadzenia próby eksploatacyjnej.
Okres ważności certyfikatu wynosi 5 lat.
Certyfikat ma na celu udowodnienie, że urządzenie zostało zatwierdzone, zainstalowane przez upoważnioną firmę i przetestowane pod kątem prawidłowego działania.
Kierujący statkiem muszą być przeszkoleni przez upoważnioną firmę w zakresie obsługi urządzenia, a instrukcja obsługi musi być przekazana do przechowywania na pokładzie. Musi być to zaznaczone na świadectwie instalacji pokładowej.