Konstrukcja
Schodnia
Części schodni narażone na szybkie zużycie, takie jak poprzeczka, rolki jezdne lub szczeble, powinny być zamontowane w taki sposób, aby możliwa była ich łatwa wymiana.
Osprzęt na końcach schodni
Poprzeczka zaczepowa
Na końcu schodni, od dolnej strony, opieranym o burtę statku, powinna być zamontowana poprzeczka zabezpieczająca przed zsunięciem się schodni z burty.
Końce poprzeczki powinny być doprowadzone do zewnętrznych krawędzi pobocznie.
Rolki jezdne
Końce schodni opierane o nadbrzeże, na zewnętrznych bokach pobocznie powinny być wyposażone w rolki jezdne.
Barierka
Umiejscowienie barierki
Schodnia powinna być wyposażona w barierkę po prawej stronie, patrząc od strony lądu.
Słupek z łącznikiem
Słupki barierki powinny być rozmieszczone w równych odległościach i powinny być zamocowane w łącznikach tulejowych oraz zabezpieczone przed przypadkowym odłączeniem.
Słupki barierki powinny być wyposażone w oczka do prowadzenia lin
Poręcz i poręcz pośrednia
Zakończenia poręczy i poręczy pośredniej powinny być mocowane do obu końców pobocznicy, np. do zaczepów, w sposób umożliwiający regulację ich naciągu.
Materiały
Schodnia może być wykonana z aluminium, drewna lub innego odpowiedniego materiału.
Wszystkie części drewniane powinny być trwale zabezpieczone i/lub impregnowane tak, aby były odporne na
wpływy warunków atmosferycznych.
Półwyroby aluminiowe powinny być zgodne z odpowiednimi normami: ISO 209-1 1989 ISO 209-2-1989 i ISO 6361-2:1990.
Pobocznice wykonane z materiału w ciemnym kolorze, na górnej powierzchni powinny być oznakowane paskiem samoprzylepnym w kolorze jasnym odblaskowym.
Badanie
Sprawdzenie wymagań dotyczących bezpieczeństwa przeprowadzane jest według niniejszej normy i polega na przeprowadzeniu oględzin zewnętrznych oraz pomiarów przez upoważnioną instytucję.
Sprawdzenie materiału
Sprawdzenie materiału polega na stwierdzeniu zgodności użytych materiałów ze świadectwami materiałowymi.
Sprawdzenie wytrzymałości schodni
Schodnia poddawana próbie wytrzymałości powinna być oparta na podporach umiejscowionych przy końcach pobocznie.
Obciążenie próbne:
Pojedyncze obciążenie (m = 400 kg) umieszczone w połowie długości schodni. Ugięcie nie powinno być większe niż 2 % długości schodni.
UWAGA: Zamocowane rolki jezdne mogą być użyte jako podparcie do próby wytrzymałości.
Po zdjęciu obciążenia żadna część schodni nie powinna wykazywać stałego odkształcenia
Sprawdzenie wytrzymałości poręczy
Sprawdzenie polega na wykonaniu próby ugięcia słupków, poręczy i poręczy pośredniej przez obciążenie ich zgodnie z 4.2.2.
Sprawdzenie masy i pływalności
Sprawdzenie polega na zważeniu, a następnie wrzuceniu schodni do słodkiej wody.
Oględziny zewnętrzne
Sprawdzenie pozostałych wymagań powinno być wykonane przez oględziny zewnętrzne i sprawdzenie praktyczne.
Oznaczenie
Oznaczenie schodni o długości 6000 mm spełniającej wymagania niniejszej normy:
Schodnia PN-EN 526 – 6000
Znakowanie
Schodnia powinna mieć tabliczkę znamionową.
Tabliczka znamionowa powinna być wykonana z materiału wodoodpornego i powinna być trwale zamocowana do zewnętrznego boku pobocznicy po stronie barierki między pierwszym słupkiem a poprzeczką zaczepową. Powinna zawierać przynajmniej następujące informacje w jednym z języków: angielskim, francuskim lub niemieckim:
Nazwa: Schodnia EN 526 – długość w mm
Obciążenie: Dopuszczalne obciążenie: 3 osoby lub pojedyncze obciążenie o masie 200 kg
Pochodzenie: Wykonawca lub dostawca
Data produkcji: Numer seryjny i rok produkcji
Poświadczenie badań: Znak identyfikacyjny przeprowadzenia badań