Wymagania szczególne dla żaglowych statków pasażerskich niepływających po renie (rejon R)
Artykuł 20.01
Zakres zastosowania części II i III
Oprócz przepisów części II i III wymagania zawarte w niniejszym rozdziale mają dodatkowo zastosowanie do żaglowych statków pasażerskich pływających po Renie (Rejon R).
Artykuł 20.02
Wyjątki dla określonych typów żaglowych statków pasażerskich
W odniesieniu do żaglowych statków pasażerskich o LWL nieprzekraczającym 45 m i maksymalnej dopuszczalnej liczbie pasażerów nieprzekraczającej LWL w pełnych metrach poniższe zapisy nie znajdują zastosowania:
artykuł 3.03 ust. 7, pod warunkiem że kotwice nie są przewożone w przewłokach cumowniczych;
artykuł 13.02 ust. 2 lit. d), w odniesieniu do długości;
artykuł 19.08 ust. 3 lit. a);
artykuł 19.15 ust. 8.
W drodze odstępstwa od wymogów ust. 1, liczba pasażerów może być zwiększona do 1,5-krotności LWL w pełnych metrach, jeśli pozwalają na to ożaglowanie oraz wyposażenie pokładu.
Artykuł 20.03
Wymagania w zakresie stateczności dla statków pod żaglami
Przy określaniu środka ciężkości statku dla obliczania momentu przechyłu zgodnie z zapisami art.19.03 ust. 3, należy przyjmować żagle zwinięte.
Biorąc pod uwagę wszelkie warunki obciążenia zgodnie z art. 19.03 ust. 2 oraz przy zastosowaniu standardowego ożaglowania, moment przechyłu spowodowany przez parcie wiatru nie powinien być tak wysoki, żeby spowodować kąt przechyłu powyżej 20°. Jednocześnie
do obliczeń należy przyjąć stałe parcie wiatru na poziomie 0,07 kN/;
pozostały prześwit bezpieczny musi wynosić przynajmniej 100 mm,
pozostała wolna burta nie powinna być ujemna.
Ramię prostujące stateczności statycznej powinno:
osiągać maksymalną wartość hmax przy kącie przechyłu φmax 25° lub wyższym;
wynosić przynajmniej 0,20 m przy kącie przechyłu 30° lub wyższym;
osiągać wartość dodatnią przy kącie przechyłu do 60°.
Powierzchnia A znajdująca się pod krzywą ramienia prostującego nie może być mniejsza niż
0,055 m x raddla kąta do 30°;
0,09 x rad dla kąta do 40° lub dla kąta mniejszego niż φf przy którym niechroniona przestrzeń zachodzi pod powierzchnię wody. Pomiędzy
30° a 40°, lub
30° a kątem φf mniejszym niż 40°, przy którym niechroniona przestrzeń zachodzi pod powierzchnię wody,
powierzchnia ta nie powinna być mniejsza niż 0,03 m x rad.
Artykuł 20.04
Budowa statków i wymagania mechaniczne
W drodze odstępstwa od art. 6.01 ust. 3 i art. 10.01 ust. 3 urządzenia muszą być zaprojektowane do stałego przechylenia statku wynoszącego do 20°.
W drodze odstępstwa od art. 19.06 ust. 5 lit. a) i art. 19.06 ust. 9 lit. b) w przypadkach żaglowych statków pasażerskich nieprzekraczających długości całkowitej 25 m organ inspekcyjny ds. statków żaglowych może dopuścić wolną szerokość łączników oraz schodów mniejszą niż 0,80 m. Wymiar ten nie może jednakże być mniejszy niż 0,60 m.
W drodze odstępstwa od art. 19.06 ust. 10 lit. a) w szczególnych przypadkach organ inspekcyjny może dopuścić zastosowanie demontowanych relingów w przypadkach, gdy jest to niezbędne do obsługi ożaglowania.
W rozumieniu art. 19.07, ożaglowanie stanowi główny układ napędowy.
W drodze odstępstwa od art. 19.15 ust. 6 lit. c), wysokość dolnej krawędzi otworu drzwiowego może być obniżona do 0,20 m powyżej poziomu obszaru dla pasażerów. Po otwarciu drzwi muszą się samoczynnie zamykać i ryglować.
Jeżeli w przypadku płynięcia pod żaglami śruba może się swobodnie obracać, należy chronić wszystkie elementy układu napędowego narażone na uszkodzenia.
Artykuł 20.05
Olinowanie w ogólności
Elementy olinowania muszą być rozmieszczone w taki sposób, by uniknąć niedopuszczalnego tarcia.
W przypadku zastosowania innego materiału niż drewno lub nietypowego olinowania ich konstrukcja musi gwarantować spełnienie wymogów bezpieczeństwa dla wymiarów i wytrzymałości określonych w niniejszym rozdziale. Jako dowód na spełnienie wymogów dotyczących wytrzymałości należy:
przeprowadzić obliczenia wytrzymałości; lub
uzyskać potwierdzenie wystarczających wartości wytrzymałości od zatwierdzonej instytucji klasyfikacyjnej; lub
przeprowadzić wymiarowanie na podstawie uznanych wzorców (np. Middendorf, Kusk-Jensen).
Dowód na spełnienie wymogów należy przedstawić organowi inspekcyjnemu.
Artykuł 20.06
Maszty i drzewca w ogólności
Wszystkie drzewca muszą być wykonane z materiałów wysokiej jakości.
Drewno przeznaczone na maszty musi:
być wolne od skupień sęków;
być wolne od bielu w wymaganym zakresie wymiarowym;
mieć jak najdłuższe włókna;
być jak najprostsze.
W przypadku zastosowania sosny smołowej lub daglezji zielonej o jakości „clear and better” średnice zawarte w tabeli w art. 20.07–20.12 mogą być mniejsze o 5 %.
W przypadku gdy do budowy masztów, steng masztów, noków rei, bomów i bukszprytów użyto drewna o przekroju poprzecznym innym niż kołowy, elementy te muszą mieć taką samą wytrzymałość mechaniczną.
Pięta i kolumna masztu, elementy mocujące na pokładzie, wręgach i stewie muszą być tak wykonane, aby przenosiły siły, na które są wystawione, na inne połączone elementy konstrukcji lub przejmowały je same.
W zależności od stabilności statku i sił zewnętrznych, którym jest on poddawany, a także od rozmieszczenia dostępnej powierzchni żagla, organ inspekcyjny może w uzasadnionych przypadkach dopuścić zmniejszenie przekrojów drzewc olinowania w stosunku do wymiarów określonych w art. 20.07–20.12. W takim przypadku należy przedstawić dowód zgodnie z art. 20.05 ust. 2.
W przypadkach gdy okres wahania/czas kołysania statku wyrażony w sekundach jest mniejszy niż trzy czwarte jego szerokości wyrażonej w metrach, wymiary określone w art. 20.07–20.12 muszą być zwiększone. W takim przypadku należy przedstawić dowód zgodnie z art. 20.05 ust. 2.
W tabelach zawartych w art. 20.07–20.12 i 20.14 należy interpolować ewentualne wartości pośrednie.
Artykuł 20.07
Przepisy szczególne dotyczące masztów
1. Drewniane maszty muszą spełniać przynajmnie niżej określone wymagania minimalne.
Długość[m]
Średnica przy pokładzie [cm]
Średnica przy salingu [cm]
Średnica przy dybach masztu [cm]
10
20
17
15
11
22
17
15
12
24
19
17
13
26
21
18
14
28
23
19
15
30
25
21
16
32
26
22
17
34
28
23
18
36
29
24
19
39
31
25
20
41
33
26
21
43
34
28
22
44
35
29
23
46
37
30
24
49
39
32
25
51
41
33
W przypadkach gdy maszt ma dwie reje, średnice muszą być powiększone co najmniej o 10 %.
W przypadkach gdy maszt ma więcej niż dwie reje, średnice muszą być powiększone co najmniej o 15 %.
W przypadkach masztów montowanych przez pokład, średnica pięty masztu musi wynosić minimum 75 % średnicy masztu na poziomie pokładu.
2. Okucia masztu, obręcze masztowe, salingi i dyby masztu muszą być wystarczająco zwymiarowane i zamocowane w odpowiedni sposób.
Artykuł 20.08
Przepisy szczególne dotyczące steng masztu
1. Drewniane stengi masztów muszą spełniać niżej określone wymagania minimalne:
Długość [m]
Średnica przy pięcie [cm]
Średnica w połowie długości [cm]
Średnica przy okuciu[cm]
4
8
7
6
5
10
9
7
6
13
11
8
7
14
13
10
8
16
15
11
9
18
16
13
10
20
18
15
11
23
20
16
12
25
22
17
13
26
24
18
14
28
25
20
15
31
27
21
W przypadku montażu do steng żagli rejowych należy zwiększyć wymiary przedstawione w tabeli o 10 %.
2. Założenie między stengą a masztem musi wynosić minimum 10-krotność wymaganej średnicy pięty stengi.
Artykuł 20.09
Przepisy szczególne dotyczące bukszprytów
1. Drewniane bukszpryty muszą spełniać przynajmniej niżej określone wymagania:
Długość [m]
Średnica przy dziobnicy [cm]
Średnica w połowie długości [cm]
4
14,5
12,5
5
18
16
6
22
19
7
25
23
8
29
25
9
32
29
10
36
32
11
39
35
12
43
39
2. Część bukszprytu znajdująca się pod pokładem musi mieć długość równą co najmniej czterem średnicom bukszprytu przy dziobnicy.
3. Średnica bukszprytu przy jego noku musi wynosić minimum 60 % jego średnicy przy dziobnicy.
Artykuł 20.10
Przepisy szczególne dotyczące bomsteng
1. Drewniane bomstengi muszą spełniać przynajmniej niżej określone wymagania:
Długość2 [m]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Średnica przy stewie [cm]
7
10
14
17
21
24
28
31
35
2. Średnica bomstengi przy noku musi wynosić minimum 60 % jej średnicy przy stewie.
Artykuł 20.11
Przepisy szczególne dotyczące bomów grota
1. Drewniane bomy grota muszą spełniać przynajmniej niżej określone wymagania: