Minimalne wymagania i warunki badania radarowej instalacji nawigacyjnej stosowanej w żegludze śródlądowej
Artykuł 1
Zakres stosowania
Niniejsze przepisy ustanawiają minimalne wymogi techniczne i operacyjne dla radarowych instalacji nawigacyjnych stosowanych w nawigacji na pokładach statków żeglugi śródlądowej oraz warunki badania zgodności z tymi wymogami minimalnymi.
Artykuł 2
Przeznaczenie radarowej instalacji nawigacyjnej
Radarowa instalacja nawigacyjna musi ułatwiać żeglugę statku, dostarczając czytelnego obrazu radarowego jego pozycji względem boi (pław), linii brzegowych i struktur nawigacyjnych, jak również umożliwiać rzetelne i odpowiednio wczesne rozpoznanie innych statków i przeszkód wystających ponad powierzchnię wody drogi wodnej.
Artykuł 3
Wymagania minimalne
Radarowe instalacje nawigacyjne muszą spełniać wymagania dyrektywy 2014/53/UE.
Radarowe instalacje nawigacyjne muszą także spełniać wymagania normy europejskiej EN 302 194-1 : 2006 Kompatybilność elektromagnetyczna i zagadnienia widma radiowego (ERM); Radar nawigacyjny używany na śródlądowych drogach wodnych: Część 1: Właściwości techniczne i metody pomiaru.
Ust. 2 powyżej nie dotyczy sprzętu ECDIS śródlądowego (hardware) wykorzystywanego w trybie nawigacyjnym w konfiguracji systemu 2 lub 3 zgodnie z wymogami normy dla ECDIS śródlądowego, część 1 pkt 5.2 w związku z częścią 4 pkt 2.2.2 lub 2.2.3, jeżeli przedkładane jest świadectwo zgodności producenta. Świadectwo zgodności musi stwierdzać, że sprzęt:
jest zaprojektowany i wyprodukowany w taki sposób, że jest w stanie wytrzymać przewidziane obciążenia i warunki środowiskowe panujące na pokładzie statku, bez utraty jakości lub niezawodności oraz
nie powoduje zakłóceń działania innego sprzętu komunikacyjnego i nawigacyjnego na pokładzie statku.
Zdanie pierwsze nie dotyczy wyświetlaczy ekranowych używanych w trybie nawigacyjnym w konfiguracji systemu 3 ani elementów sprzętu używanych do wyświetlania informacji z procesora radaru w celu ich wyświetlenia na ekranie sprzętu ECDIS śródlądowego.
Artykuł 4
Badania typu
Zgodność z minimalnymi wymaganiami określonymi w art. 3 ust. 2 stwierdza się poprzez badanie typu.
Jeżeli urządzenie przejdzie badanie typu z wynikiem pozytywnym, służba techniczna wydaje świadectwo badania. Jeżeli urządzenia nie spełniają minimalnych wymagań, wnioskodawca jest powiadamiany na piśmie o przyczynach ich odrzucenia.
Artykuł 5
Wniosek o przeprowadzenie badania typu
Wnioski o przeprowadzenie badania typu przed dopuszczeniem radarowej instalacji nawigacyjnej należy składać do właściwej służby technicznej.
Do każdego wniosku należy załączyć następujące dokumenty
dwa egzemplarze szczegółowego opisu technicznego;
dwa kompletne zestawy dokumentacji instalacji i serwisu;
dwa egzemplarze szczegółowej instrukcji obsługi;
dwa egzemplarze skróconej instrukcji obsługi ; oraz
w stosownych przypadkach dowód uprzednio wykonanych badań.
W przypadku gdy wnioskodawca nie planuje, aby deklaracja zgodności na mocy dyrektywy 2014/53/UE została sporządzona równocześnie z homologacją typu, wraz z wnioskiem o przeprowadzenie badania typu składa się deklarację zgodności.
Artykuł 6
Homologacja typu
Homologacji typu udziela organ właściwy zgodnie z świadectwem badania.
Każdy właściwy organ lub służba techniczna wyznaczone przez organ właściwy jest uprawniony do wyboru sprzętu z serii produkcyjnej w dowolnym momencie w celu dokonania inspekcji.
Jeżeli inspekcja wykaże wady sprzętu, homologacja typu może zostać cofnięta.
Cofnięcia homologacji typu dokonuje organ, który wydał homologację.
Artykuł 7
Oznaczenia sprzętu i numer homologacji typu
Każdy komponent sprzętu należy oznaczyć w sposób nieusuwalny nazwą wytwórcy, określeniem handlowym sprzętu, rodzajem sprzętu oraz numerem seryjnym.
Numer homologacji typu przyznany przez właściwy organ należy przytwierdzić w sposób nieusuwalny na wyświetlaczu w taki sposób, aby był wyraźnie widoczny po instalacji sprzętu.
Elementy składowe numeru dopuszczenia: R-NN-NNN albo e-NN-NNN
R = Ren
e = Unia Europejska
NN = kod kraju homologacji typu, gdzie 01
=
Niemcy
19
=
Rumunia
02
=
Francja
20
=
Polska
03
=
Włochy
21
=
Portugalia
04
=
Niderlandy
23
=
Grecja
05
=
Szwecja
24
=
Irlandia
06
=
Belgia
25
=
Chorwacja
07
=
Węgry
26
=
Słowenia
08
=
Republika Czeska
27
=
Słowacja
09
=
Hiszpania
29
=
Estonia
11
=
Zjednoczone Królestwo
32
=
Łotwa
12
=
Austria
34
=
Bułgaria
13
=
Luksemburg
36
=
Litwa
14
=
Szwajcaria
49
=
Cypr
17
=
Finlandia
50
=
Malta
18
=
Dania
NNN = numer trzycyfrowy, ustalany przez właściwy organ.
3. Numeru homologacji typu używa się wyłącznie w połączeniu z powiązaną z nim homologacją typu.
Wytworzenie i przytwierdzenie numeru homologacji typu leży w zakresie odpowiedzialności wnioskodawcy.
Artykuł 8
Deklaracja wytwórcy
Do każdej jednostki sprzętu należy dołączyć deklarację wytwórcy.
Artykuł 9
Zmiany w sprzęcie posiadającym homologację typu
Wszelkie zmiany wprowadzone do sprzętu już dopuszczonego powodują wycofanie homologacji typu.
O planowanych zmianach należy pisemnie zawiadomić właściwą służbę techniczną.
Właściwy organ, po przeprowadzeniu konsultacji ze służbą techniczną, czy homologację typu stosuje się nadal, czy też konieczna jest inspekcja lub nowe badanie przed homologacją typu.
W razie przyznania nowej homologacji typu przypisuje mu się nowy numer homologacji typu.
Dodatek
Rys. 1: Sprzęt ECDIS śródlądowy, niezależny sprzęt podłączony do sprzętu radarowego (konfiguracja systemu 2)