Zgodnie z zapisem art. 34b ust.1 i 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej ( Dz. U. z 2017 r. poz. 2128 z późn. zm.)
W celu wydania unijnego świadectwa zdolności żeglugowej statek, o którym mowa w art. 30, podlega inspekcji technicznej, przeprowadzanej na wniosek armatora.
Inspekcję techniczną przeprowadza się dla ustalenia, czy statek spełnia wymagania techniczne w zakresie budowy statków, ich stałych urządzeń, wyposażenia, właściwości manewrowych, ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem.
Armator statku składa do Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej wniosek o przeprowadzenie inspekcji technicznej statku według wzoru określonego w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 24 kwietnia 2019 r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. z 2019 r., poz. 842 ).
Po dokonaniu czynności inspekcyjnych przez komisję inspekcyjną lub upoważniony podmiot do wykonywania czynności z zakresu inspekcji technicznej statku, na podstawie wyników z przeprowadzonych czynności inspekcyjnych – organ inspekcyjny wydaje zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji statku.
Armator udostępnia do wglądu następujące dokumenty:
- dokument rejestracyjny statku;
- świadectwo pomiarowe;
- poprzedni dokument bezpieczeństwa (świadectwo zdolności żeglugowej, atest reński, wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej itp.)
- zaświadczenie o nadaniu numeru ENI lub oświadczenie, że statek nigdy nie miał nadanego numeru ENI;
- świadectwo klasy;
- informacja o stateczności;
- opis urządzenia sterowego;
- planów i danych dotyczących napędów maszyny sterowej oraz sterowania;
- danych maszyny sterowej;
- schematu instalacji elektrycznej;
- opisu regulatora prędkości obrotu;
- instrukcji obsługi i utrzymania urządzenia sterowego;
- orientacyjne schematy dotyczące kompletnej instalacji elektrycznej;
- schematy głównej i awaryjnej tablicy rozdzielczej oraz rozdzielniz najistotniejszymi danymi technicznymi, takimi jak natężenie prąduznamionowego urządzeń zabezpieczających, przyrządy rozdzielcze;
- dane dotyczące mocy eksploatowanych urządzeń elektrycznych;
- rodzaje kabli z podaniem ich przekrojów;
- bilans mocy;
- megaatest;
- zaswiadczenie z kontroli gaśnic;
- zaswiadczenie z kontroli stałych systemów przeciwpożarowych;
- zaświadczenie z kontroli urządzeń dzwigowych;
- zaświadczenie o badaniu zbiorników ciśnieniowych;
- protokół odbiorczy instalacji gazu płynnego i instalacji gazowego sytemu alarmowego;
- instrukcja bezpieczeństwa statku;
- świadectwo instalacji i działania sprzętu radarowego i wskaźnika zwrotu;
- dokument homologacji typu silnika;
- instrukcje producenta silnika dotyczące monitorowania częścii parametrów silnika istotnych w zakresie emisji spalin
- protokół parametrów silnika;
Powyższe dokumenty wymagane są w zależności od rodzaju i przeznaczenie statku.
Komisja może wymagać innych dokumentów nie wymienionych powyżej.
Armator przedstawia do inspekcji technicznej statek w stanie niezaładowanym, czystym i wyposażonym.
Podczas inspekcji armator udziela koniecznej pomocy członkom komisji inspekcyjnej, w szczególności zobowiązując do tego załogę statku, a także umożliwia wgląd w te części kadłuba statku oraz urządzenia, które nie są bezpośrednio dostępne i widoczne.
Po przeprowadzeniu inspekcji technicznej wydaje się zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji technicznej.